Båtsamverkan

På arbetskvällen den 3 juni hade vi besök av Polisen för båtsamverkan. Informationen med korta ord:

• Se över stöldskyddet på din båt. Ha rejäla lås och länkar.
  • Det är mycket viktigt att märka sina saker. Rista in. Att spåra stöldgods är mycket svårt annars. DNA-märkning kan vara bra, men läsbara dolda vanliga märkningar är mycket bra. Gör gärna en udda märkning, på samma sätt på alla dina saker.
  • Larmtjänst hjälper till att hitta ägare till stöldgods.
  • Facebook-gruppen Båtsamverkan i Väst har bra information.
  • En dold + öppen klisterbricka för ägaruppgifter att sätta i båt kan beställas hos polisen.
  • Registrera dina båtuppgifter i ett ”båtkort” att ha hemma i säkerhet.
  • Är du båtvakt och/eller uppmärksammar pågående brott, ring 112.
  • Alla misstänkta aktiviteter bör rapporteras via ”tipsa polisen” på deras hemsida. Det hjälper med att sätta samman den större bilden.
  • Alla brott skall anmälas, så att det går att kartlägga mönster.
  • Rörelse i hamnen är bra. Titta till din båt ofta.
  • Fota gärna allt misstänkt.
  • Båtklubben överväger att börja använda appen Coyards för att alla skall kunna sprida och få information om händelser, för att själv aktivt kunna medverka i båtsamverkan.

Ett bunt med utskrifter med all information om båtsamverkan finns i klubblokalen att läsa.